Theres is still sunshine


Foto av

Idag har vi pratat om krig i skolan.
Eller egentligen både igår och idag och ett tag innan det.

Vi ska gå igenom hela 1900-talets historia det här läsåret sa min SO lärare i början av terminen.
JA tänkte jag. 40,50,60,70 talet. Fint mode. Fin musik. Jippi!

Nu har vi gått igenom krig, krig och mer krig. Jag har insett att historien handlar om hemska saker. kanske tillochmed mer än goda. De är fruktansvärt och jag är bedrövad.
Det enda vanlig folk vill göra är ju egentligen att ha mat på bordet, ett hem och vara med sin familj.
Vi människor från olika kultrer, länder och världsdelar. Vi är fortfarande människor.
Vi gråter, skrattar, sjunger, skriker, blir arga och älskar varandra.
Men endå.
VARFÖR FUNGERAR MÄNSKLIGHETEN INTE? VARFÖR FINNS DET KRIG?

Det är hemskt och jag skäms.

Men det finns en sak som håller kvar hoppet. Och det, det är KÄRLEKEN.




ursäkta för att det blev ett sådant ledset inlägg. Jag är helt enkelt inte på humör. Men snart ska vi prata om vackra klänningar, fina låtar och mycket små saker som brukar vara stora. t.ex ett mycket litet eiffeltorn, igen.

Kommentarer
Postat av: Tova

Åh, tack så mycket Maja! :))

puss!

2009-10-01 @ 18:51:55
URL: http://tovakonradsson.blogg.se/
Postat av: Candy

Kan man ju fråga sig. Kanske för att människor ofta är egoistiska och penningfixerade. =/ För att folk har svårt att acceptera varandras olikheter. Jag menar, vad handlar de flesta krig om? Jo: religion, olja, pengar eller mark. Varför kan folk inte dela på marken som finns? Varför måste vi hålla på och dela in oss i länder till vilka ibland ingen utomstående släpps in? Jag önskar verkligen att världen kan bli bättre! Så länge det finns liv, finns det hopp säger man väl.



Historia tycker jag till viss del är spännande. Men det är också skrämmande. Dock viktigt att studera historia ändå, oavsett man går i skolan eller inte- vi kan lära oss av det förflutna. Så länge vi inte studerar för mycket, för då är risken att vi bara ältar det som hänt och får revanschlust/hämndbegär.



Svar: Det gör inte jag heller. Kyla är det enda jag verkligen har svårt att stå ut med och som får mig att klaga nästan konstant. Så du kan ju tänka dig hur det låter när jag är ute under de kallaste vintermånaderna. =O Men förhoppningsvis blir det lättare att uthärda nu när jag skaffat mig supervarma kappor! ^_^

2009-10-01 @ 19:19:43
URL: http://eyecandy.devote.se
Postat av: Jenny

Så sant.

Jag är inte på humör för att skriva värsta inlägget om hur mycket jag håller med dig, och predika om alla världens hemskheter...

Men jag förstår precis, vissa dagar orkar jag inte tänka på allt sånt. Hur korrupt världen är och att alla egentligen bara bryr sig om själv. Det är fruktansvärt...

2009-10-25 @ 13:24:26
URL: http://jennymoon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Så sant.

Jag är inte på humör för att skriva värsta inlägget om hur mycket jag håller med dig, och predika om alla världens hemskheter...

Men jag förstår precis, vissa dagar orkar jag inte tänka på allt sånt. Hur korrupt världen är och att alla egentligen bara bryr sig om själv. Det är fruktansvärt...

2009-10-25 @ 13:24:41
URL: http://jennymoon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Så sant.

Jag är inte på humör för att skriva värsta inlägget om hur mycket jag håller med dig, och predika om alla världens hemskheter...

Men jag förstår precis, vissa dagar orkar jag inte tänka på allt sånt. Hur korrupt världen är och att alla egentligen bara bryr sig om själv. Det är fruktansvärt...

2009-10-25 @ 13:24:43
URL: http://jennymoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0