Extrakt av irritation



En grej jag har gått och stört mig på det senaste är följande. Produkter med extrakt/partikelformulor! Jag tror inte jag är ensam över att ha stött på ett balsam med pärlextrakt eller en hårfärg med diamantformula eller en fotkräm med ishavsextrakt.
Vad skjutton menas? Jag fattar inte.
Slår man upp extrakt på wikipedia så får man följande förklaring:

Extrakt
, av latinets extractus (till extrahere, dra ut), läkemedel med verksam substans från växt- eller djurriket. Substansen dras ut med hjälp av vattenlösningar eller organiska lösningsmedel (alkohol, eter etc.). Med ett extrakt menas ofta ett koncentrerat utdrag där lösningsmedlet delvis avlägsnats efter extrahering.

Men. Menar de att de har "dragit ut" extrakt av pärlor genom lösningar. Eller har de filat ner pärlor i shampot? Malt det?
Och hur skjutton får man ishavsextrakt? Har de åkt till ishavet och dragit ut själva "ishavet" ur vattnet?
Jag förstår inte. Nu vet ag att man inte ska gå och störa sig på sånthär och att det bara är ett enkelt reklamknep. Men är det inte lite komiskt iallafall? Lite.


Kommentarer
Postat av: Anonym

sv: ja tyvärr dör dom ju ganska lätt :( men dom e söta och bra som sällskap om man inte kan ha nåt annat djur ;)

2009-10-18 @ 17:11:59
URL: http://skitsnackarn.blogg.se/
Postat av: Candy

Det där är sååå sjukt. Och all reklam för DERMATOLOGISKT TESTADE produkter. Det är tydligen också ett reklamknep och inte alls så flashigt och bra som det låter.

2009-10-18 @ 18:29:10
URL: http://eyecandy.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0